Digitalisaatio sijoituspalveluissa

Digitalisaatio ja finanssiteknologia (FinTech) ovat päivän kuumat teemat pankki- ja rahoituspalveluiden tulevaisuutta ennustaessa. Teknologian voittokulkuun on toki helppo uskoa muunkin maailman digitalisoituessa kaikin tavoin ja älylaitteiden yleistyessä kovaa vauhtia. Kukaan tuskin epäilee, etteivätkö pankkipalvelut ja rahansiirrot tulevaisuudessa olisi lähes täysin digitaalisia. Rahan lainaaminen on suoraviivaista puuhaa ja luottokelpoisuuden arviointi käy käden käänteessä (eli sekunnin osissa) suorittamalla taustakyselyt luottotieto- ja maksukäyttäytymistietokannoista. Rahan lainaaminen vakuudellisesti onkin sitten jo hieman monimutkaisempi asia, mutta epäilemättä siihenkin löytyy vielä ratkaisut. Näin ollen tämän pelin voittaa se, joka näkyy internetin tietotulvassa tehokkaimmin ja rakentaa toimivimmat digitaaliset palvelut kustannustehokkaalla organisaatiolla. Luonnollisesti myös raaka-aineen, eli rahan hinta täytyy hankittaessa olla mahdollisimman alhainen. Näiltä osin kisa on siis hyvin suoraviivainen.

Sijoituspalveluiden puolella asia ei olekaan aivan niin yksinkertainen. Toimijat toki haaveilevat, että sijoitustuotteet ja -palvelut voisi myydä suoraan digitaalisesti internetin kautta. Tämä olisi helppoa ja kustannustehokasta ja siten lopulta myös asiakkaat hyötyisivät alentuneista kustannuksista. Tosiasia kuitenkin on, että valtaosa haluaa vielä suoran ihmiskontaktin, jonka kanssa käydä sijoitusasiat läpi, ennen kuin päätös syntyy ja rahat siirtyvät. Toistaiseksi suoraan sähköisesti tehdyt merkinnät ovat vasta pieni pisara kokonaisuudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että sijoituspalveluiden markkinoilla tullaan tarvitsemaan menestyksen saavuttamiseksi vielä pitkään tehokasta ja osaavaa sekä maantieteellisesti hyvin hajautettua jakeluorganisaatiota. Digitaaliset merkintäalustat toimivat toki hyvänä lisänä auttaen ja tehostaen asiakaskohtaamista, sillä asiakasvastaava voi tehdä merkinnät yhdessä asiakkaan kanssa suoraan merkintäalustalla. Samalla asiakas oppii käyttämään ja luottamaan myös suoraan merkintäalustan käyttöön. Tosiasia kuitenkin on, että tänä päivänä ja vielä pitkälle tulevaisuuteen sijoituspalveluyritys tai joukkorahoittaja tarvitsee menestyäkseen suoraa jakeluvoimaakin pelkän merkintäalustan tueksi.

Me Privanetissa olemme panostaneet voimakkaasti sekä maan laajuisen jakeluorganisaation kehittämiseen, että mobiililähtöisesti suunnitellun merkintäalustan, AROUNDin (around.fi) kehittämiseen. Nämä tekijät yhdistettynä ammattimaiseen toteutukseen (mm. ulkoinen due diligence, arvo-osuusjärjestelmän käyttö, oma merkittävä sijoitus sekä jälkimarkkina Privanet-listalla) antavat merkittävän kilpailuedun osakeantien joukkorahoitusmuotoisessa järjestämisessä. Näin ollen kohdeyhtiö voi olla luottavainen, että Privanetin AROUND-palvelun kautta järjestetyn annin onnistumismahdollisuudet ovat hyvät. Onnistumisprosenttimme on ollut tähän mennessä 100.

KTT Sami Järvinen
Strategiajohtaja
Privanet Group Oyj